נוכח השאלות הרבות לגבי Unlock רשמי מ At&t האמריקאית,  הסבר שמועות 2012.

 

תוקף עסקת הבלעדיות שחתמה אפל עם חברת הסלולר האמריקנית At&t נמצאת כבר זמן רב בגדר תעלומה. אפילו שהעיתון האמריקני USA Today פרסם כחודש לפני השקת ה-iPhone המקורי בשנת 2007 שתוקף החוזה הינו לחמש שנים, מספר זה מעולם לא אושר רשמית. השמועות הגיעו לשיאן לקראת השקת האייפון 4 ברשת המתחרה Verizon, כשאנשים ניסו לפרש את משמעות החוזה בין אפל לAt&t, והאם הוא יכול להיות בתוקף אפילו כשאפל ווריזון אישרו רשמית את השקת האייפון 4 CDMA, אבל אם חופרים עמוק מספיק ועושים שיעורי בית, ניתן למצוא עובדות בשטח המעידות כי אפל ו-AT&T נכנסו לחוזה בלעדי על האייפון בשנת 2007, שתקף לחמש שנים, זאת בהתבסס על מסמכים שהוגשו לבג”ץ על ידי אפל בקליפורניה. 

פה קבור הכלב: בתביעה ייצוגית ומתארכת שהוגשה בבג”צ קליפורניה בשנת 2007, נטען כי אפל ו-AT&T מפעילות באופן בלתי חוקי מונופול על שירות האייפון על ידי חיוב לחוזה של שנתיים חובה, כאשר משך עסקת הבלעדיות בין אפל ל At&t הוא למעשה חמש שנים – ובכך מחייב את הלקוחות בעקיפין לחתום מחדש עם At&t במשך שלוש שנים נוספות אם הם רוצים להמשיך ולהשתמש ב iPhone. ברור שאפל היתה חייבת להגיב לטענות אלה, והם טענו כי לאף אחד לא הובטח מעולם Unlock לאחר שנתיים, ויותר מזה: סוללת עורכי הדין של אפל חזרו שוב ושוב לאשר את קיומו של החוזה לחמש שנים, תוך כדי שהם מצטטים בגלוי את המאמר שנכתב ב-USA Today כראיה לכך שהעובדות היו קיימות בשטח לפני שהמכשיר בכלל הוצע למכירה. הנה לכם, בשחור על לבן:

ציטוטים נבחרים מכתב ההגנה המקורי של אפל:

 

ציטוט:
The duration of the exclusive Apple-[AT&T] agreement was not ‘secret’ either. The [plaintiff] quotes a May 21, 2007 USA Today article – published over a month before the iPhone’s release – stating, “AT&T has exclusive U.S. distribution rights for five years-an eternity in the go-go cellphone world.”

“here was widespread disclosure of [AT&T’s] five-year exclusivity and no suggestion by Apple or anyone else that iPhones would become unlocked after two years… Moreover, it is sheer speculation – and illogical – that failing to disclose the five-year exclusivity term would produce monopoly power…

 

כל הסיפור הזה קרה בחודש אוקטובר 2008, ועלה על נס הדגל בסוגיית השמועות לגבי מכשיר אייפון ברשת המתחרה Verizon. נכון להיום, שהאייפון 4 של Verizon איננו שמועות אלא גשמי ואמיתי, איננו יודעים גם בדיוק איזו לוליינות משפטית הפעילו אפל, At&t ווריזון בשביל לרצות את כל הצדדים ולהרשות את השקת האייפון 4 CDMA ברשת ווריזון, בזמן שהחוזה האקסרלוסיבי בין אפל ל At&t עודנו תקף ומשומר.

מה שבטוח בטוח, וועדת המסחר הפדרלית בארה”ב שמה עין על העניין זה, ואפל וAt&t שתיהן יודעות שבתום החוזה ביניהן ב2012, לא תהיה להן ברירה אלא לאפשר Unlock ללקוחות At&t אשר סיימו את מועד ההתחייבות שלהם – ולא, צפוי להם קרב לא רק מול האזרח הקטן, אלא בפני המערכת הפדרלית המשומנת היטב בליברלים שוחרי זכויות הפרט.

כמובן שאם הסוגייה הזו באמת תגיע לבית המשפט ב2012, הרי שייתכן ונחכה עוד שנים לאחר מכן עד למתן גזר הדין בשביל ה Unlock. אבל דבר אחד בטוח: לא באינטרס של אפל או At&t לנסות ולהלחם כנגד נתינת ה Unlock, מכיוון שאין להן שום אפשרות לנצח.

מסקנה מתבקשת: אנחנו נזכה ל Unlock רשמי לקראת סוף 2012.

או במונחים שכולנו מכירים: עוד שנה, עד מתי, יולי 2007.