קונגרס העולם הנייד (MWC) הוא כמשמעו: אירוע בינלאומי ענק, המביא את גדולי התעשייה הסלולרית למפגש שבעצם נראה ומתנהל כמו טקס פרסי האוסקר בעולם המכשירים הניידים. אמש הקונגרס הזה נתן את “האוסקר” למכשיר האייפון 4 כשהכריזו עליו שהוא “המכשיר הנייד הטוב ביותר” והמשיכו לשבח אותו: “יש לו מסך נהדר, עיצוב חד, חומרה פנטסטית, ומערכת אקולוגית פנומנלית עבור מפתחי היישומים. במרוץ צמוד, ה- 4 iPhone בנה על ההצלחה של קודמיו לקבוע את הסטנדרט בעולם טלפונים חכמים.”

עובדה קטנה ומשעשעת היא שאפל כלל לא נכחה באירוע. היעדרה של אפל מכנסים כאלו ואחרים היא דבר ידוע, כשאפל מעדיפה לצמצם את נוכחותה רק לאירועים שהיא עצמה משיקה. עם כל זאת, כנראה שעובדה זו לא הייתה גורם משפיע על ההחלטה להעניק את תואר “המכשיר הנייד הטוב ביותר” לאייפון 4.

העובדה הזו היא בהחלט מעניינת, בהתחשב בעובדה שבמהלך השבועות הראשונים לאחר השקתו, ספג מכשיר האייפון 4 הרבה ביקורת שלילית מכל כיוון אפשרי. עם שחרור המכשיר בשלהי יוני 2010, כמעט מיד החלו השמועות על בעיות הקליטה של המכשיר לצוץ ברחבי הרשת. תגובת המדיה לא איחרה לבוא, ועד מהרה כל הכותרות הראשיות עסקו בבעיות הקליטה של המכשיר, אותן הגדירו בשם “אנטנהגייט” (משחק מילים הבונה על המילים אנטנה, ו-ווטרגייט, על שם המלון המפורסם מפרשת השחיתות של הנשיא ניקסון). התופעה הגיע לשיא הסלמתה כשהאתר המפורסם Consumer Reports הכריז כי עם זאת שהמכשיר (האייפון 4) הוא הטוב ביותר בשוק הסמארטפונים, הוא אינו מסוגל להמליץ עליו לקהל קוראיו.

קצת רקע: Consumer Reports החל את דרכו ככתב עת שפורסם על ידי איגוד הצרכנים בארה”ב החל משנת 1936. הוא סוקר ומשווה בין מוצרים ושירותים שונים בשוק הצרכנים, ומדווח את ממצאיו ממעבדת הניסויים במטה הכללי של המערכת. את תוצאות המבדקים והסקירות אשר נערכות על ידי כתב העת הוא מפרסם בדמות מדריך לצרכן המדרג, ממליץ או פוסל לחלוטין מוצרים בשוק. בארה”ב, Consumer Reports נחשב לממסד, ומיליוני אמריקאים מייחסים לו משקל רציני כגורם לקבלת החלטה לפני ובעת קנייה של מוצרים.

אז כש-Consumer Reports נתן את דברו לגבי האייפון 4, הדבר יצר הרבה רעש. מה שלא יצר הרבה רעש, זו העובדה שבעוד ש-Consumer Reports אמר שאינו יכול להמליץ על האייפון 4 לקהל קוראיו – הוא עדיין ציין שהמכשיר הוא הסמארטפון הטוב ביותר. מבלבל משהו? – אל דאגה, אתם לא לבד.

עם כל הביקורת השלילית על האייפון 4, היא לא יכלה למנוע את עלייתו המטאורית של המכשיר ששבר שיאי מכירות עולמיים במכירות, ועדיין מחזיק ברוב שיאים אלו. אז כשכתבכם רואה שחולקים כבוד למכשיר הנהדר הזה, נהיה לו חם ונעים בבטן. כי בסך הכל, ובצורה אובייקטיבית לחלוטין – קשה מאוד להתחרות עם האייפון 4. האייפון 4 הוא הסטנדרט בשוק הסמארטפונים כרגע, וימשיך להוות גורם מרכזי בשוק גם לאחר ההשקה העתידית של האייפון 5.